BDAR

2021-07-01_V1.jpg
2021 07 01

Jeigu turite sąskaitą banke, periodiškai susiduriate su finansų įstaigos prašymu atnaujinti asmens duomenų anketą. Šios procedūros tikslas – užtikrinti pinigų saugumą ir įgyvendinti pinigų plovimo bei teroristų finansavimo prevenciją. Lietuvos bankų asociacija (LBA) ir Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centras primena, kad atnaujinti banko kliento anketą įprastai trunka tik kelias minutes. Savo ruožtu užmaršumas gresia nepatogumais, pavyzdžiui, apribotu interneto banko ar mokėjimo kortelės funkcionalumu.

Kliento anketa pirmą kartą pildoma prieš atidarant sąskaitą banke, o vėliau yra periodiškai atnaujinama, kad būtų užtikrinta, jog visi joje esantys duomenys yra teisingi. Šios anketos pildymas yra finansų bei kredito įstaigoms įstatymų nustatyta pareiga – principas „Pažink savo klientą“ (angl. „Know Your Client“) įpareigoja finansų įstaigas surinkti aktualius duomenis apie visus be išimties savo klientus. Bankai turi žinoti, kas yra klientas, kokia yra jo įprastinė veikla bei jos finansinės apimtys.

„Naujas banko klientas, prieš pradėdamas naudotis sąskaita, užpildo anketą, kurioje nurodo, kokius veiksmus jis planuoja atlikti su savo sąskaita, kokius pinigų srautus numato. Ši informacija vėliau padeda finansų įstaigoms identifikuoti įtartiną lėšų judėjimą sąskaitose ir užkirsti kelią ne tik pinigų plovimui, bet ir finansinių sukčių atakoms“, – sakė Eimantas Vytuvis, Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro direktorius.

„Įstatymo reikalavimas pažinti klientą – vienas iš finansų sektoriaus išskirtinumų. Suprasdami šios pareigos svarbą, bankai siekia užtikrinti, kad klientams ši procedūra būtų kuo paprastesnė. Skyrę laiko informacijai atnaujinti, prisidedame prie visos finansų sistemos saugumo ir galime toliau naudotis visomis finansų paslaugomis“, – akcentavo dr. Eivilė Čipkutė, LBA prezidentė.

Dauguma – interneto banke

Tam, kad informacija, pateikta kliento anketoje, visuomet būtų aktuali ir teisinga bei padėtų finansų įstaigai užtikrinti pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, ją reikia periodiškai atnaujinti. Tai padaryti galima interneto banke, klientų aptarnavimo centre, skaitmeninių bankų atveju – ir mobiliosiose programėlėse. LBA duomenimis, šiuo metu apie 70 proc. bankų klientų anketas atnaujina internetu.

Apie artėjantį terminą atnaujinti duomenis klientai informuojami elektroniniu paštu arba telefonu, taip pat – žinute interneto banke.

Dauguma Lietuvos bankų apie artėjantį terminą atnaujinti anketos duomenis praneša likus vidutiniškai 3 mėnesiams iki termino pabaigos, tačiau kartais gali pasitaikyti situacijų, kai atnaujinti duomenis reikia greičiau. „Kliento pažinimo anketą lengviausia pateikti interneto banke, nes visa informacija, kurią klientas jau yra pildęs, yra išsaugota, tereikia įrašyti pasikeitusius duomenis“, – atkreipia dėmesį E. Vytuvis.

Anketos atnaujinimas vidutiniškai užtrunka nuo 2 iki 5 minučių. Tai labiausiai priklauso nuo pasikeitusios informacijos kiekio. Įprastai šiek tiek ilgiau užtrunkama pildant ne fizinio, o juridinio asmens anketą, nes pastarąją sudaro keliais klausimais daugiau.

Atnaujinti banko kliento anketą reikia ne tik tuomet, kai apie tai jums primena finansų įstaiga, bet kaskart, kai pasikeičia jūsų anketoje pateikta informacija – kontaktiniai duomenys, su mokesčiais ar pinigų srautais, dalyvavimu politikoje susijusi informacija.

Nepateikus duomenų, ribojamos paslaugos

Klientui pamiršus ar vengiant atnaujinti anketos duomenis,  apie tai jam ne kartą primenama: priklausomai nuo banko, elektroniniu paštu, telefonu, žinutėmis interneto banke. Ir toliau delsiant atnaujinti anketą, gali būti apribotas interneto banko funkcionalumas – kol nepateiksite reikalingos informacijos, negalėsite atlikti mokėjimo pavedimų. Neatnaujinus anketos ir po šio žingsnio, būtų blokuojama sąskaita ir mokėjimo kortelė.

„Kaip elgtis su klientais, nepateikusiais atnaujintos kliento anketos, bankai sprendžia individualiai. Finansų įstaiga turi teisę atsisakyti teikti mokėjimo paslaugas asmeniui, kuris nesutinka pateikti reikalingos informacijos. Tai nėra bankų sugalvota iniciatyva – pareigą rinkti klientų pažinimo duomenis finansų bei kredito įstaigoms numato Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymas, ir jos privalo įgyvendinti šį reikalavimą. Jo nesilaikantys bankai gali sulaukti oficialių sankcijų, o užsienio valstybių finansinės įstaigos gali nutraukti su jais bendradarbiavimą“, – pabrėžė E. Vytuvis.

Apie tai, kad planuojama apriboti prieigą prie interneto banko, klientas informuojamas elektroniniu paštu, telefonu ar žinute interneto banke. Gyventojams, kurie nesinaudoja interneto banku arba nėra pateikę savo elektroninio pašto adreso, siunčiami registruoti laiškai.

Jeigu gavote pranešimą, kad bankas planuoja apriboti jums teikiamų paslaugų teikimą, reikėtų nedelsiant atnaujinti kliento anketos duomenis interneto banke ar klientų aptarnavimo centre. Atnaujinus duomenis prieiga prie interneto banko paslaugų bus automatiškai atstatyta.

Ką būtina žinoti klientams?

Atnaujinti – periodiškai. Kiekvieno iš mūsų gyvenime būna permainų. Pavyzdžiui, pasikeitė gyvenamoji vieta, darbas, o su juo – ir atlygis, sukurta šeima ir pakeista pavardė. Tad kliento duomenų anketoje pateikta informacija gali kisti. Todėl ją būtina atnaujinti. Jeigu taip nutiko, patys inicijuokite anketos duomenų atnaujinimą interneto banke ar klientų aptarnavimo centre. O apie privalomą periodinį anketos atnaujinimą būsite informuotas iš anksto, pranešimu interneto banke, elektroniniu laišku ar SMS žinute.

Pateikti galima ir skyriuje, ir interneto banke. Patogiausias būdas pateikti anketą ar atnaujinti jos duomenis – per interneto banką. Jei juo nesinaudojate, anketą galite užpildyti atvykę į artimiausią banko skyrių. Tą gali padaryti ir įgaliotas asmuo. Nesant tikram, kur ir kaip užpildyti kliento duomenų anketą, visuomet galima konsultuotis su savo banko darbuotojais telefonu.

Neatnaujinus duomenų ribojamas paslaugų teikimas. Jeigu klientas nepateikė duomenų laiku, jam apribojama galimybė naudotis interneto banko paslaugomis tol, kol bus pateikta reikalinga informacija. Jeigu klientas ir toliau ignoruoja banko prašymus atnaujinti informaciją, finansų įstaiga gali užblokuoti kliento sąskaitą, mokėjimo kortelę. Jei gavote pranešimą, kad jūsų prieiga prie interneto banko apribota, jūsų sąskaita užblokuota (tokiu atveju joje esantys pinigai lieka saugūs), užpildykite kliento duomenų anketą ir prieiga prie sąskaitos bus atkurta. 

Bankai laikosi konfidencialumo. Visa informacija, kurią klientai pateikia, yra konfidenciali ir kruopščiai saugoma, kaip numatyta įstatymuose. Todėl, sulaukus klausimų iš banko, rekomenduojama juos išsinagrinėti ir nuodugniai atsakyti – glaudus bendradarbiavimas su finansinių paslaugų teikėju šioje srityje labai svarbus.

16 504 059

Bankų klientų skaičius

28 339 417

Paskolų portfelis, tūkst. €

7 470

Sektoriaus darbuotojų skaičius
Nariai
  • Citadele
  • EM bank
  • Lietuvos centrinė kredito unija
  • Luminor
  • Meidicnos bankas
  • OP
  • SEB
  • Swedbank
  • Šiaulių bankas
  • Revolut
  • Kreda
Asocijuoti nariai
  • Creditinfo
  • INVL
  • Intrum
  • Nh-cap
  • Scorify
  • Skidsolutions