Kai bankas klausia: kuo svarbi kliento anketa ir kaip ją užpildyti per karantiną

Kiekvienas sąskaitą banke atidarantis klientas užpildo asmens duomenų anketą. Lietuvos bankų asociacija (LBA) primena, kad tai nėra vienkartinis veiksmas: finansų įstaigos reguliariai prašo klientų atnaujinti klausimyną. Karantino sąlygomis tai patogiausia atlikti internetu, o neturint tokios galimybės – sutarti su banku dėl anketos užpildymo vėliau.

Artėjant terminui atnaujinti anketą, bankų klientai gauna priminimą interneto banke, elektroniniu paštu arba trumpąja SMS žinute. Savo anketos duomenis galima atnaujinti per interneto banką arba skyriuje, kai kuriuose bankuose – ir telefonu. Jeigu pranešimą iš banko gavote šiuo metu, kai galioja karantinas, ir saugumo sumetimais nenorėtumėte lankytis paslaugų skyriuje, galima pranešti apie tai finansų įstaigai telefonu. Konsultantas užfiksuos jūsų prašymą ir apsilankyti skyriuje dėl anketos galėsite vėliau.

„Tai ypač aktualu rizikos grupėms priklausantiems klientams, pavyzdžiui, sergantiems lėtinėmis ligomis arba vyresnio amžiaus asmenims. Norint atidėti vizitą, svarbiausia asmeniškai susisiekti su banku ir informuoti apie situaciją, – akcentavo dr. Eivilė Čipkutė, LBA prezidentė. – Šiuo metu svarbu vengti sveikatos grėsmių, tad patartina teikti pirmenybę nuotolinėms paslaugoms. Tačiau ir tuo atveju, jeigu jomis nesinaudojate, galima rasti abiem pusėms patogų sprendimą.“

Duomenys yra kruopščiai saugomi

Sutartys dėl banko sąskaitos, mokėjimo kortelių aptarnavimo bei kitų finansinių paslaugų įprastai pasirašomos ne mėnesiui ar keliems. Visa informacija, kurią klientai pateikia, atsakydami į standartizuotus finansų bei kredito įstaigų anketų klausimus, yra konfidenciali ir kruopščiai saugoma.

Anketoje prašoma nurodyti gaunamų pajamų dydį, darbo sritį ir kitus dalykus, susijusius su asmens kasdieniu gyvenimu bei veikla. Tai – asmeninė informacija ir laikydamosi banko paslapties principų, finansų įstaigos privalo garantuoti banko sąskaitos, indėlio, visų su jais susijusių operacijų ir kliento slaptumą.

Pernai Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos užsakymu atlikto visuomenės tyrimo duomenimis, lyginant įvairias organizacijas ir institucijas, asmens duomenų apsaugos srityje gyventojai labiausiai pasitiki būtent bankais (60 proc.), per pastaruosius metus pasitikėjimo lygis ūgtelėjo 7 proc.

„Tinkamai saugoti ne tik asmens patikėtas lėšas, bet ir privačius duomenis – vienas iš aukščiausių bankų veiklos prioritetų. Džiaugiamės, kad, skirdamos deramą dėmesį šiai sričiai, finansų įstaigos pelnė aukštą gyventojų pasitikėjimą. Patikimumas ir saugumas – svarbiausios mūsų sektoriaus vertybės, kuriomis nuosekliai vadovaujamės“, – akcentavo dr. E. Čipkutė.

Kraštutinis atvejis – sąskaitos blokavimas

Pagrindinis kliento pažinimo procedūrų tikslas – užkirsti kelią pinigų plovimui, teroristų finansavimui bei kitiems neteisėtiems procesams. Laikytis šios tvarkos bankus ir kitas finansų įstaigas įpareigoja galiojantys įstatymai. Kiekvienas Lietuvos pilietis, sulaukęs 16-os, privalo turėti asmens dokumentą. Panašiai yra ir su asmens duomenų anketomis – tapus finansų įstaigos klientu, būtina pateikti ir laiku atnaujinti savo duomenis.

Patikslinti anketą reikia pasikeitus jūsų asmens duomenims – pavyzdžiui, pavardei, gyvenamajai vietai – arba kai to tam tikru periodiškumu paprašo bankas. Nereikėtų praleisti banko siunčiamų pranešimų – laiku neatnaujinus kliento duomenų anketos, rizikuojama netekti prieigos prie savo sąskaitos: ji ir mokėjimo kortelė gali būti užblokuotos. Kad prieiga būtų atkurta, reikia užpildyti tą pačią anketą.

Klientų pažinimo procedūras nederamai atliekančios finansų bei kredito įstaigos ir pačios rizikuotų likti globalios finansų sistemos užribyje – kitiems jos dalyviams tai būtų pakankamas pagrindas nutraukti su jomis dalykinius santykius.