Interneto sukčiams atbaidyti – saugūs įrankiai ir atsakingas elgesys

Nykstančios kodų kortelės, kurios ilgą laiką buvo pagrindinis įrankis jungtis prie internetinės bankininkystės, turi keletą modernių alternatyvų. Naujausia, prilygstanti ranka rašytam parašui – nemokama išmanioji programėlė „Smart-ID“. Tačiau ir pasirinkus moderniausią sprendimą, nederėtų manyti, kad saugumo klausimai yra vien specialistų rūpestis.

Praėjusią savaitę šalyje veikiantys bankai ir Lietuvos bankų asociacija (LBA) pradėjo nacionalinį projektą „Smart-ID gidas“: gegužę ir birželį specialistų apmokyta konsultantų komanda keliauja per šalį bei siūlo gyventojams susipažinti su programėlės „Smart-ID“ galimybėmis – vien per pirmąjį kampanijos savaitgalį gidai Vilniuje, Klaipėdoje ir Šiauliuose šia tema pakalbino apie 6000 žmonių.

Apibendrinę pirmąjį kampanijos savaitgalį dažniausiai klientų užduotus klausimus, ekspertai pastebi, kad prisijungimo įrankio saugumas – gyventojams labai rūpima tema.

„Džiaugiamės, kad vartotojai domisi ne tik „Smart-ID“ kaip sistemos patikimumu, bet ir teiraujasi, kaip saugiai ja naudotis. Juolab kad šiandien saugumo iššūkiai dažniau susiję būtent su žmogiškuoju veiksniu“, – sakė Mantas Zalatorius, Lietuvos bankų asociacijos prezidentas.

Nemokamu asmens tapatybės patvirtinimo ir kvalifikuoto elektroninio parašo įrankiu „Smart-ID“ Baltijos šalyse jau naudojasi daugiau kaip 2 mln. vartotojų,  kurie juo patvirtina daugiau kaip 35 mln. operacijų per mėnesį.

Tačiau elektroninėje erdvėje veikiantys sukčiai pasitelkia daugybę išradingų schemų, kad išviliotų gyventojų pinigus. Netikros interneto svetainės, melagingos trumposios SMS žinutės bei elektroniniai laiškai, imituojantys tikrų bankų klientams siunčiamus pranešimus – tik keletas būdų suklaidinti vartotoją ir pasinaudojant jo neatidumu gauti prieigą prie privačios paskyros.

LBA pateikia svarbiausias saugumo rekomendacijas „Smart-ID“ naudotojams:

  1. Įsitikinkite, kad paslaugos svetainės adresas parašytas teisingai ir kad naršyklė nepateikia pranešimo apie saugumo klaidą.
  2. Gavę el. laišką su nuoroda į interneto banką, visada patikrinkite, ar siuntėjas – jūsų bankas. Kitu atveju el. laiškuose ar žinutėse pateiktų nuorodų į interneto banką nenaudokite ir patys įrašykite norimą adresą naršyklės laukelyje.
  3. Įsitikinkite, kad jūsų prašoma įvesti PIN1, kad galėtumėte prisijungti prie savo interneto banko ar el. paslaugos, o PIN2 – kad patvirtintumėte operacijas, ir jokiu būdu ne atvirkščiai.
  4. Perskaitykite, kokį veiksmą tvirtinate: ekrane parodomas tiek paslaugos pavadinimas, tiek trumpas operacijos aprašymas. Jei nesate tikri, kad jis teisingas, niekada neveskite savo PIN kodo.
  5. Visada patikrinkite, ar telefono ekrane rodomas kontrolinis kodas atitinka kodą, rodomą interneto svetainėje arba bankininkystės lange.