Lietuvos bankai sėkmingai prisijungė prie bendros mokėjimų eurais erdvės

Startavus 2016-iesiems Lietuva prisijungė prie bendros mokėjimų eurais erdvės (SEPA), sistema veikia sklandžiai. Visų pirma, prisijungimas prie SEPA reiškia, kad mokėjimai eurais nuo šiol vyksta vienodomis sąlygomis tiek šalies viduje, tiek kitose Europos valstybėse SEPA erdvėje. Kitas svarbus pokytis yra tas, kad iki šiol galiojusios tiesioginio debeto mokėjimo paslaugos nebeliko, kadangi ji neatitiko SEPA reikalavimų.

Prisijungus prie SEPA, gyventojai, atlikdami vietinius mokėjimus ir mokėjimus į kitas SEPA šalis (visos ES šalys, Norvegija, Islandija, Lichtenšteinas, Monako Kunigaikštystė, Šveicarija ir San Marinas), pildo tą pačią mokėjimo nurodymo formą, o mokėjimams atlikti ar gauti jiems pakanka vienos sąskaitos bet kurioje SEPA šalyje. Tiesa, mokėjimo nurodymo forma nuo 2016-ųjų kiek pasikeitė – pildant mokėjimo formą tereikia vadovautis savo banko ar kredito unijos pateiktomis nuorodomis ir rekomendacijomis.

Vietoj tiesioginio debeto – e. sąskaita

Besinaudojusiems tiesioginio debeto paslauga nereikia imtis jokių papildomų veiksmų. Tiesiog iki šiol galioję tiesioginio debeto sutikimai, jei klientas nenusprendė ir nenuspręs kitaip, keičiami į e. sąskaitos automatinį apmokėjimą.

„Bankai ir įmokų surinkėjai (įmonės) atliko reikiamus pakeitimus, kad perėjimas į e. sąskaitos paslaugos teikimą gyventojams būtų sklandus ir nesudarytų nepatogumų. E. sąskaita – patraukli alternatyva tiesioginio debeto mokėjimo paslaugai. Dabar sąskaitas iš įvairių paslaugų teikėjų mokėtojai gaus vienoje vietoje – bus ypač patogu peržiūrėti ir apmokėti. Tuo tarpu įmokų surinkėjams (įmonėms) pakanka sudaryti e. sąskaitos sutartį su vienu mokėjimo paslaugų teikėju (banku arba kita įstaiga, galinčia teikti tokias paslaugas) ir e. sąskaitos bus pateikiamos mokėtojams. Tokiu būdu,  jeigu klientas gauna e. sąskaitą, įmokų surinkėjui (įmonei) nebereikės pateikti sąskaitų kitais kanalais (pavyzdžiui, popierinių sąskaitų). Šiuo žingsniu dar labiau priartėjame prie pažangios skaitmeninės rinkos skatinimo“, - pažymi LBA prezidentas Stasys Kropas.

E. sąskaitos paslaugą galima užsisakyti pas paslaugų teikėją (e. sąskaitos siuntėją) arba per internetinę bankininkystę. Prisijungus prie savo banko el. bankininkystės, įėjus į meniu punktą „e. sąskaita“, klientai gali užpildyti prašymą e. sąskaitai gauti. Jeigu klientas nori, kad sąskaitos būtų apmokamos automatiškai – turėtų sudaryti e. sąskaitos automatinio apmokėjimo sutartį, kitu atveju – apmokėti gautas e. sąskaitas paprastu mokėjimo pervedimu.  Be to, gavę e. sąskaitą bankų klientai, kilus klausimų, galės e. sąskaitą atmesti.

Įmokų surinkėjai (įmonės), kaip ir bankai, investavo į reikiamas apskaitos programas, kad būtų suteikta kokybiška e. sąskaitos paslauga, tačiau ne visos įmonės perėjo prie e. sąskaitos. Jeigu įmonė, kuriai klientas moka už paslaugas, nusprendė nesirinkti e. sąskaitos sprendimo, klientai nuo 2016-ųjų turi patys pasirūpinti sąskaitų apmokėjimu, nes jos nebebus automatiškai apmokamos. Tai galima padaryti atliekant paprastą mokėjimo pervedimą arba sudarant periodinio mokėjimo sutartį, jei kas mėnesį lėšų gavėjui mokama fiksuota suma.

Bankai apie e. sąskaitos paslaugos teikimo detales skelbia savo interneto svetainėse ar prisijungus prie el. bankininkystės.

Taip pat nuo 2016-ųjų pasikeitė bankų ir LCKU narių (kredito unijų) tarpuskaitos sistema. Kai kurių bankų ir kredito unijų pervedimų tarp skirtingų bankų (kredito unijų) sąskaitų tvarkaraštis keisis. Apie pokyčius kiekvienas bankas bei LCKU nariai informuoja klientus savo interneto svetainėje ar prisijungus prie el. bankininkystės.

Prisijungimas prie SEPA – tai antrasis euro integracijos žingsnis. Pirmas žingsnis žengtas Lietuvoje įvedant eurą. Daugiau apie SEPA ir mokėjimo pokyčius galima sužinoti Lietuvos banko užsakymu sukurtame informaciniame filmuke.