Neefektyvūs nemokumo klausimų sprendimai – rimta ekonomikos finansavimo ir tvaraus augimo kliūtis
Fizinių bei juridinių asmenų nemokumo probleminiai klausimai Lietuvoje tapo sunkiai sprendžiami. Nuo finansinės krizės pradžios fragmentiški bandymai „lopyti" restruktūrizavimo ir bankroto procesų teisinio reglamentavimo spragas, nors ir buvo naudingi, visgi, lyginant su kitomis šalimis, situacijos reikšmingai nepagerino.
Aiškios kreditorių teisės, operatyvus nemokumo problemų sprendimas, teisinės aplinkos prognozuojamumas ir stabilumas yra brandžios šalies atributas. Pasaulio banko duomenimis, pagal vieną iš „Doing business" indekso parametrų - nemokumo klausimų sprendimą (angl. „Resolving Insolvency") - Lietuva nuo praėjusių metų nukrito labiausiai iš visų indekso parametrų - iš 61 į 67 vietą. Pagal šį rodiklį mūsų šalį lenkia bene visos Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos šalys. „Sunku tikėtis, kad Lietuva galėtų tapti šio elitinio klubo nare reikšmingai nepagerinusi minėtų labai svarbių parametrų. Tai yra rimtas stabdis investicijoms bei ekonomikos finansavimui ir didelė kliūtis sudėtingesnių finansų rinkos priemonių atsiradimui bei kapitalo rinkos išvystymui", - pažymi Lietuvos bankų asociacijos prezidentas Stasys Kropas.
Per tą laikotarpį buvo keičiami atskiri bankroto įstatymo fragmentai, priimtas restruktūrizavimo įstatymas, kuris, beje, visiškai neatitinka rengėjų lūkesčių, bei parengtas ir priimtas fizinių asmenų bankroto įstatymas.
„Deja, visiems šiems elementams neretai trūksta tarpusavio suderinamumo. Dabar vis imamasi atskirų reformų - pavienių procedūrų „remontų", bet nežvelgiama į nemokumo aplinką sistemiškai. Tokiu būdu juridinių asmenų bankroto įstatymas vis dar išlieka „skylėtas", sudarantis piktnaudžiavimo galimybių proceso dalyviams. Po krizės priimtas restruktūrizavimo įstatymas tapo labiau bankroto vengimo ir proceso vilkinimo priemone nei verslo tęstinumo užtikrinimo įrankiu. Tuo tarpu dėl fizinių asmenų bankroto įstatymo pasigirsta gan radikalūs pakeitimų siūlymai", - sako LBA prezidentas Stasys Kropas.
Taip pat iki šiol trūksta aiškaus apibrėžto mechanizmo, kaip operatyviai iš restruktūrizavimo bylos pereiti į bankroto procedūrą ir atvirkščiai. Juk jeigu yra tikslas - užtikrinti greitą ir efektyvų įmonės bankroto ar restruktūrizavimo procesą, būtina supaprastinti ir suderinti su šiais klausimais susijusias procedūras, atsižvelgiant į skolininkų ir kreditorių interesus.
Be to, toks Fizinių asmenų bankroto įstatymo pakeitimas prieštarauja ir pagrindinei įstatymo idėjai, kad tik sąžiningas skolininkas turi teisę atkurti mokumą. šiuo atveju siūloma, kad skolininkas laikomas sąžiningu net ir tuomet, kai vengia grąžinti skolas kreditoriams, pavyzdžiui, vengia susirasti geriau apmokamą darbą ar iš viso nedirba. Bankrotas neturėtų būti dirbtinai skatinamas, kad kuo daugiau asmenų juo naudotųsi. Valstybė turi siekti užtikrinti palankas sąlygas investicijoms ir verslui, o ne turėti palankiausią skolininkui bankroto institutą, nes tokia teisinė sistema mažina kreditorių motyvaciją skolinti ir sunkina sąlygas sąžiningiems skolininkams, kurių yra absoliuti dauguma. Be to, reikšmingi pakeitimai sudaro netikrumo dėl skolinimo ir investavimo sąlygų pastovumo. Teisės aktų stabilumas padeda tiek šių teisinių santykių dalyviams suprasti ir turėti aiškumą, kokiomis sąlygomis jie veiks, tiek teismams suformuoti praktiką bei išaiškinimus, kuriais toliau vadovaujasi skolininkai, kreditoriai ir kiti nemokumo teisinių santykių dalyviai.
Valdžios institucijų iniciatyvos imtis nemokumo klausimų sprendimo tobulinimo, žinoma, yra sveikintinos. Tačiau labiau sistemiškas požiūris būtų naudingas. Kaip skylėtame kelyje, atskirose vietose, kasmet dedant naujus lopus sunku tikėtis kokybiško kelio, taip ir fragmentiškai tobulinant atskirus nemokumo ir skolų restruktūrizavimo aspektus sunku tikėtis sukurti vientisą, aiškią bei stabilią nemokumo klausimų sprendimo sistemą. Konferencinio tipo diskusija, dalyvaujant atskirų sričių specialistams, akademinės srities atstovams bei suinteresuotoms institucijoms padėtų suvienodinti procedūrinius principus ir rasti reikalingus sprendimus.